آیا دختر با شوهر مادر محرم است

آیا دختر با شوهر مادر محرم است؟
بله بر اساس آموزه های صریح دین مبین اسلام دختر با شوهر مادرش (ناپدری) محرم است اما این محرمیت مشروط به وقوع نزدیکی (آمیزش جنسی) میان شوهر و مادر دختر است. صرف عقد ازدواج بین مادر و ناپدری بدون تحقق آمیزش محرمیت ایجاد نمی کند. این حکم از جمله احکام ثابت شرعی است که مبانی آن در قرآن کریم و فقه اسلامی تبیین شده است.
مسئله محرمیت در اسلام بنیان روابط خانوادگی را بر پایه اصول عفت پاکدامنی و سلامت اجتماعی استوار می سازد. شناخت دقیق این احکام برای هر فرد مسلمان به ویژه در شرایطی که ساختارهای خانوادگی پیچیده تر می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از سوالات پر تکرار در این حوزه وضعیت محرمیت «ربیبه» یا همان دختر همسر با ناپدری است. این ابهام نه تنها در میان عموم جامعه بلکه گاهی در بین متخصصین نیز مطرح می شود و پاسخ روشن و مستند به آن می تواند از بسیاری از شبهات و خطاها جلوگیری کند. این مقاله با تکیه بر آیات قرآن کریم و فتاوای معتبر فقه شیعه به بررسی جامع و دقیق این موضوع خواهد پرداخت و تمام ابعاد شرایط و سناریوهای مرتبط با محرمیت ربیبه را تبیین خواهد کرد تا خوانندگان گرامی به درکی کامل و بدون ابهام از این حکم شرعی دست یابند.
محرمیت ربیبه (دختر همسر) با ناپدری: اصل و شرط اساسی
پاسخ صریح و بدون ابهام: بله دختر با شوهر مادرش محرم است.
از منظر فقه اسلامی محرمیت میان دختر (ربیبه) و شوهر مادرش (ناپدری) یک حکم شرعی قطعی است که در دسته محارم سببی (محرمیت ناشی از ازدواج) قرار می گیرد. این محرمیت به محض تحقق شرایط لازم ایجاد شده و ابدی است. واژه «ربیبه» در اصطلاح فقهی به دختری اطلاق می شود که از شوهر قبلی یک زن به دنیا آمده و آن زن مجدداً ازدواج کرده است. در این صورت شوهر دوم این زن ناپدریِ آن دختر محسوب می شود.
شرط اصلی محرمیت: وقوع نزدیکی (آمیزش) با مادر
علی رغم صراحت حکم محرمیت ربیبه این امر مشروط به یک شرط بسیار اساسی و تعیین کننده است: وقوع آمیزش جنسی (دخول) بین ناپدری و مادر ربیبه. به این معنا که تنها با صرف جاری شدن صیغه عقد ازدواج میان مادر و شوهر جدیدش محرمیت میان دختر و ناپدری ایجاد نمی شود. تا زمانی که این نزدیکی صورت نگیرد ربیبه همچنان نسبت به ناپدری خود نامحرم محسوب می شود و رعایت تمام حدود شرعی نامحرمیت بر هر دو واجب است. اهمیت این شرط به حدی است که در متون فقهی و تفسیری به دقت بر آن تأکید شده و در صورت عدم تحقق آن حتی اگر سال ها از عقد ازدواج بگذرد محرمیت حاصل نخواهد شد.
این شرط نشان دهنده دقت و ظرافت احکام اسلامی در تنظیم روابط خانوادگی است. هدف از این حکم حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از هرگونه شبهه یا وسوسه است. با وقوع نزدیکی ناپدری به منزله پدر دوم برای ربیبه تلقی شده و حکم محرمیت برای او جاری می شود. این محرمیت نه تنها شامل خود ربیبه بلکه نسل او (فرزندان و نوه ها) نیز می گردد که در بخش های بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مستند قرآنی محرمیت ربیبه (آیه 23 سوره نساء)
مبنای اصلی حکم محرمیت ربیبه آیه شریفه ۲۳ از سوره مبارکه نساء است. در این آیه خداوند متعال به صراحت فهرستی از زنانی که ازدواج با آن ها حرام است را بیان می فرماید:
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا
ترجمه آیه: حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه ها و خاله ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانی که شما را شیر داده اند و خواهران رضاعی شما و مادران همسر و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانی که با آنها آمیزش جنسی داشته اید و چنانچه آمیزش جنسی با آنها نداشته اید (دختران آنها) برای شما مانعی ندارد و (همچنین) همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) اینکه جمع میان دو خواهر کنید مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است.
تحلیل عبارت وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ
این بخش از آیه صریحاً به مسئله ربیبه می پردازد. عبارت «وَرَبَائِبُکُمْ» به معنای «و ربیبه های شما» است. قید «اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ» به معنای «آن هایی که در دامن های شما (پرورش می یابند)» می باشد. این قید بیشتر اشاره به عرف رایج در آن زمان دارد که ربیبه ها معمولاً در خانه ناپدری زندگی می کردند و تحت سرپرستی او بودند اما این قید جنبه شرطی برای محرمیت ندارد؛ یعنی حتی اگر ربیبه در دامان ناپدری پرورش نیابد و مثلاً در خانه پدر حقیقی اش زندگی کند با تحقق شرط نزدیکی مادرش با ناپدری محرمیت برقرار می شود. نکته کلیدی و اساسی در این عبارت جمله «مِن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ» است. «دَخَلْتُم بِهِنَّ» از ریشه دخول به معنای آمیزش جنسی و نزدیکی است. این عبارت به وضوح بیان می کند که محرمیت ربیبه تنها در صورتی ثابت می شود که مرد با مادر او آمیزش جنسی داشته باشد. بنابراین آیه ۲۳ سوره نساء شرط اساسی محرمیت ربیبه را به روشنی بیان کرده و مبنای فقهی این حکم را تشکیل می دهد.
احکام و شرایط محرمیت ربیبه در موقعیت های گوناگون
محرمیت ربیبه مانند بسیاری از احکام شرعی دارای جزئیات و شرایطی است که در موقعیت های مختلف ممکن است ابهامات یا سوالاتی را ایجاد کند. در این بخش به بررسی این جزئیات و پاسخ به سناریوهای رایج می پردازیم.
محرمیت ابدی ربیبه پس از طلاق یا فوت مادر
یکی از مهمترین ویژگی های محرمیت ربیبه این است که پس از تحقق شرط نزدیکی با مادر این محرمیت ابدی خواهد بود. به این معنا که حتی اگر مادرِ ربیبه پس از نزدیکی با ناپدری از او طلاق بگیرد یا فوت کند محرمیت میان ربیبه و ناپدری به قوت خود باقی است و از بین نمی رود. ناپدری تا همیشه بر این دختر محرم باقی خواهد ماند و این رابطه همچون رابطه پدر و دختر حقیقی است. این امر نشان دهنده استحکام و ثبات احکام محرمیت سببی در اسلام است که با یک بار تحقق شرایط رابطه محرمیت برای همیشه ایجاد می شود و تحت تأثیر تغییر وضعیت تأهل مادر قرار نمی گیرد.
محرمیت ربیبه در عقد موقت
احکام محرمیت در عقد موقت (صیغه) نیز همانند عقد دائم است. بنابراین اگر مردی با زنی به صورت موقت ازدواج کند و آن زن از شوهر قبلی خود دختری داشته باشد محرمیت ربیبه در عقد موقت نیز مشروط به وقوع نزدیکی با مادر است. در صورتی که نزدیکی صورت گیرد ربیبه برای همیشه بر ناپدری محرم خواهد شد حتی پس از اتمام مدت عقد موقت یا بخشیدن بقیه مدت. در غیر این صورت یعنی اگر عقد موقت بدون نزدیکی به پایان برسد ربیبه بر ناپدری نامحرم باقی می ماند.
محرمیت نسل ربیبه (فرزندان و نوه ها) با ناپدری
در صورتی که محرمیت میان ربیبه و ناپدری با شرط نزدیکی محقق شود این محرمیت به نسل ربیبه نیز سرایت می کند. به این معنا که فرزندان و نوه های ربیبه (چه از این ناپدری و چه از شوهر دیگر) نیز به ناپدری محرم ابدی خواهند بود. این حکم فقهی از آن جهت است که ناپدری به منزله پدربزرگ شرعی برای فرزندان و نوه های ربیبه تلقی می شود و همانطور که فرزندان نوه به جدّ خود محرم هستند به ناپدری نیز محرم خواهند بود. این امر دایره محرمیت را گسترده تر می سازد و روابط خانوادگی را بر اساس اصول شرعی تحکیم می بخشد.
محرمیت ربیبه با شوهر مادر از مذاهب یا ادیان دیگر
مسئله محرمیت ربیبه با ناپدری ارتباطی به مذهب یا دین ناپدری ندارد. اگر مردی مسلمان با زنی از اهل کتاب (مثلاً مسیحی یا یهودی) که از شوهر قبلی خود دختری دارد ازدواج کند و با او نزدیکی نماید ربیبه نیز بر او محرم می شود. همچنین اگر یک زن مسلمان با مردی از اهل کتاب (که در فقه اسلامی شرایط خاص خود را دارد) ازدواج کند و با او نزدیکی صورت گیرد دختر زن (ربیبه) بر ناپدری (شوهر مسیحی یا یهودی مادرش) محرم خواهد شد. معیار تحقق شرایط شرعی نزدیکی با مادر است و دین یا مذهب ناپدری تأثیری در این حکم ندارد.
تفاوت ربیبه با محارم رضاعی (شیرخوارگی)
محارم در اسلام به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
- محارم نَسَبی: خویشاوندی از طریق خون و تولد (مانند مادر دختر خواهر).
- محارم سَبَبی: خویشاوندی از طریق ازدواج (مانند مادر زن ربیبه).
- محارم رَضاعی: خویشاوندی از طریق شیر خوردن با شرایط خاص.
ربیبه از جمله محارم سببی محسوب می شود. در مقابل محارم رضاعی کسانی هستند که بر اساس شرایط خاص شیر خوردن (مانند تعداد دفعات و میزان شیر) محرم می شوند و احکام خاص خود را دارند. اگرچه هر دو نوع محرمیت (سببی و رضاعی) منجر به حرمت ازدواج می شود و رعایت حجاب را ساقط می کند اما منشأ و شرایط ایجاد آن ها متفاوت است. در مورد ربیبه شرط اصلی نزدیکی با مادر است در حالی که در محارم رضاعی شرط اصلی شیر خوردن از یک زن با شرایط فقهی معین است.
پاسخ به پرسش های پرتکرار درباره محارم سببی
احکام محارم سببی گاهی اوقات پیچیدگی هایی پیدا می کنند که نیاز به توضیح دقیق و پاسخ به سوالات جزئی دارند. در این بخش به برخی از رایج ترین ابهامات در این زمینه پاسخ داده می شود.
آیا دختر زن از شوهر اول به پدرشوهر دوم (پدربزرگ ناپدری) محرم است؟
خیر دختر زن از شوهر اول (ربیبه ناپدری) به پدرشوهرِ دوم (پدر ناپدری) نامحرم است. محرمیت ربیبه تنها با شخص ناپدری (شوهر مادرش) برقرار می شود و این محرمیت به پدر برادر یا سایر بستگان ناپدری سرایت نمی کند. بنابراین ربیبه باید نسبت به پدر و برادران ناپدری خود حجاب را رعایت کند. در مواردی که نیاز به ایجاد محرمیت باشد (مانند زندگی طولانی مدت در یک خانه و نیاز به رفع حرج) راهکارهای شرعی خاصی وجود دارد. به عنوان مثال اگر پدر ناپدری فرزند دیگری (به جز ناپدری) داشته باشد می توان با صیغه موقت این ربیبه را به عقد آن فرزند دیگر درآورد. در این صورت ربیبه حکم عروس آن خانواده را پیدا کرده و بر پدر ناپدری محرم می شود. البته این راهکارها باید با رعایت دقیق موازین شرعی و مشاوره با اهل علم انجام شود.
حکم محرمیت خواهر همسر خاله همسر عمه همسر (خواهر زن خاله زن عمه زن) با شوهر؟
خیر خواهر همسر (خواهر زن) خاله همسر (خاله زن) و عمه همسر (عمه زن) به شوهر نامحرم هستند. تنها مادر همسر (مادرزن) است که به محض جاری شدن عقد ازدواج (حتی بدون نزدیکی) برای همیشه به مرد محرم می شود. سایر بستگان زن از جمله خواهران خاله ها و عمه های او نسبت به شوهر نامحرم محسوب می شوند و مرد باید حدود شرعی را در برابر آن ها رعایت کند. برای ایجاد محرمیت با این افراد در موارد ضروری راه هایی مانند صیغه موقت با دختر خود مرد یا دختر همسرش وجود دارد که باید با دقت فقهی انجام شود. به عنوان مثال اگر مردی دختری داشته باشد می تواند دختر خواهر زنش را به عقد موقت دختر خود درآورد که در این صورت خواهر زن به او محرم می شود.
محرمیت داماد به نامادری همسر و بالعکس
خیر داماد به نامادری همسر خود نامحرم است و بالعکس. یعنی شوهر دختر به همسر دوم پدر زنش نامحرم است و همچنین نامادری همسر نیز به داماد نامحرم می باشد. محرمیت سببی از طریق ازدواج دایره مشخصی دارد و شامل تمام بستگان نمی شود. فقط مادر زن به داماد محرم است و سایر خویشاوندان همسر مگر با ایجاد محرمیت های ثانویه از طریق عقد (مانند صیغه با فرزند خود) نامحرم محسوب می شوند.
آیا فرزندان زن و شوهر از ازدواج های قبلی (خواهر و برادر ناتنی) با یکدیگر محرمند؟
خیر فرزندان زن و شوهر از ازدواج های قبلی (خواهر و برادر ناتنی) با یکدیگر محرم نیستند. این فرزندان هیچ نسبت خویشاوندی نَسَبی (خونی) با یکدیگر ندارند و به لحاظ شرعی می توانند با هم ازدواج کنند. این وضعیت در خانواده هایی که ازدواج مجدد صورت گرفته کاملاً طبیعی است و باید حدود نامحرمیت بین این فرزندان رعایت شود مگر اینکه از طریق عقد با هم محرم شوند (که در این صورت دیگر خواهر و برادر ناتنی به حساب نمی آیند و با هم زن و شوهر شرعی هستند).
حکم محرمیت در صورت بطلان عقد ازدواج مادر و ناپدری
در صورت بطلان عقد ازدواج میان مادر و ناپدری محرمیت ربیبه حاصل نمی شود حتی اگر نزدیکی واقع شده باشد. دلیل این امر این است که محرمیت ربیبه از آثار و توابع عقد صحیح ازدواج مادر و ناپدری است. اگر عقد از ابتدا باطل باشد (به عنوان مثال به دلیل عدم اجازه ولی قهری در مواردی که اذن او لازم است یا وجود مانع شرعی دیگر) رابطه زناشویی بین مادر و ناپدری نیز شرعی نبوده است. بنابراین آثاری از جمله محرمیت ربیبه که منوط به عقد صحیح و نزدیکی در بستر ازدواج شرعی است مترتب نخواهد شد. در چنین شرایطی ربیبه همچنان نسبت به مرد نامحرم باقی می ماند.
محرمیت دختر زن وطی به شبهه شده
اگر با زنی وطی به شبهه شود (یعنی نزدیکی ای که گمان می رفته شرعی است اما در واقع چنین نبوده است) دختر زن (ربیبه) بر آن مرد محرم نمی شود. وطی به شبهه گرچه در برخی احکام مانند ثبوت نسب فرزند با وطی حلال برابر است اما در ایجاد محرمیت های سببی مانند ربیبه حکم عقد صحیح را ندارد. محرمیت ربیبه نیازمند عقد صحیح و مشروع است و وطی به شبهه نمی تواند جایگزین این شرط شود. بنابراین ربیبه در این حالت بر مرد نامحرم خواهد بود.
محرمیت پسر با همسران موقت قبلی پدر
اگر مردی چندین بار ازدواج موقت کرده باشد و سپس با زن دیگری ازدواج دائم کند و صاحب پسر شود این پسر به همسران موقت قبلی پدرش محرم است. دلیل این امر آن است که همسران پدر (اعم از دائم یا موقت) از محارم ابدی برای فرزندان هستند. به محض جاری شدن عقد صحیح (حتی موقت) و دخول یا عدم دخول همسر آن مرد به فرزندان او محرم می شود و این محرمیت ابدی است.
محرمیت مادر زن و پدر شوهر
مادر زن و پدر شوهر در هر حال محرم ابدی هستند. به محض جاری شدن صیغه عقد ازدواج میان زن و شوهر مادر زن بر داماد محرم و پدر شوهر بر عروس محرم می شود. این محرمیت حتی اگر قبل از دخول عقد باطل شود یا طلاق صورت گیرد به قوت خود باقی است و ابدی خواهد بود. این حکم از استحکامات روابط سببی در فقه اسلامی است.
نوه های همسران یک مرد نسبت به همدیگر
اگر مردی دو همسر داشته باشد و از هر دو همسر دارای اولاد باشد و فرزندان این اولاد نیز به دنیا آمده باشند نوه های پسری و دختری همه به زن دیگر پدر بزرگشان (مادربزرگ ناتنی) محرم هستند. دلیل این امر آن است که زن پدر (مادر زن) به فرزندان شوهر محرم است و این حکم به نسل های بعدی نیز تسری پیدا می کند. بنابراین نوه دختری یک زن به زن دیگر پدربزرگش محرم محسوب می شود.
محرمیت عروس زوجه (همسر فرزندِ همسر)
تنها عروس خود انسان (یعنی همسر پسرش) بر او محرم است نه عروس همسرش. به این معنا که اگر مردی زنی را به همسری گیرد و آن زن از شوهر قبلی خود پسری داشته باشد و آن پسر ازدواج کند همسر آن پسر (عروس همسر مرد) بر مرد نامحرم است. این عروس تنها نسبت به مادرشوهرش (همسر مرد) و فرزند او (شوهرش) محرم است و نه بر ناپدری همسرش.
ازدواج با ربیبه پدربزرگ
اگر پدربزرگی همسر دومی داشته و آن را طلاق داده باشد و آن همسر دوم (مادربزرگ ناتنی) دختری از شوهر دیگری داشته باشد ازدواج با آن دختر (ربیبه مادربزرگ ناتنی) بلامانع است. محرمیت تنها با شخص ناپدری (در این مورد پدربزرگ) برقرار می شود و به بستگان دیگر سرایت نمی کند. بنابراین نوه این پدربزرگ می تواند با ربیبه همسر دوم پدربزرگش (اگر آن ربیبه از شوهر دیگری باشد) ازدواج کند زیرا هیچ نسبت محرمیتی بین آن ها وجود ندارد.
ازدواج پدر با ربیبه پسر
ربیبه پسر (دختر همسر پسر) به پدر (پدربزرگ) محرم نیست و ازدواج آن ها بلامانع است. یعنی اگر پسری ازدواج کند و همسرش دختری از شوهر قبلی داشته باشد پدر این پسر می تواند با آن ربیبه ازدواج کند زیرا هیچ رابطه محرمیتی بین آن ها وجود ندارد. محرمیت ربیبه تنها با شخص ناپدری (در این مورد پسر) است و به پدر ناپدری سرایت نمی کند.
محرمیت مادر زن دوم به پسر زن اول
مادر زن دوم به پسر زن اول (که از شوهر قبلی بوده است) نامحرم است. هیچ رابطه محرمیتی بین این دو وجود ندارد زیرا مادر زن دوم تنها به شوهرش و فرزندان او (اگر آن زن از او فرزندی داشته باشد) محرم است. پسر زن اول بستگی خویشاوندی با مادر زن دوم ندارد.
محرمیت پسر زن به زن دوم شوهر
اگر زنی از شوهر اول خود پسری داشته باشد و سپس با مرد دیگری ازدواج کند که آن مرد نیز همسر دومی دارد پسر زن اول به زن دوم شوهر مادرش نامحرم است. هیچ رابطه محرمیتی بین این دو نفر وجود ندارد و باید حدود نامحرمیت رعایت شود.
محرمیت فرزند رضاعی برادر
اگر زن برادری به فرزندی (که از برادر نیست) شیر بدهد و این شیر خوردن مطابق با شرایط فقهی محرمیت رضاعی باشد آن فرزند به شما محرم می شود به شرطی که شیر از برادر شما باشد (یعنی فرزند رضاعی برادر شما محسوب شود). در این صورت فرزند رضاعی برادر مانند فرزند حقیقی اوست و شما عمو یا عمه رضاعی او خواهید بود و بر او محرم می شوید.
نکات کلیدی و توصیه های فقهی برای جلوگیری از خطا
احکام محرمیت به دلیل اهمیت فراوان در حفظ عفت و پاکی خانواده و جامعه از ظرافت های خاصی برخوردارند. شناخت دقیق و رعایت این حدود نه تنها وظیفه شرعی است بلکه به استحکام روابط خانوادگی و آرامش روانی افراد نیز کمک شایانی می کند.
اهمیت مشاوره با اهل علم و مراجع تقلید
در مسائل شرعی به خصوص هنگامی که وضعیت های خاص پیچیده یا غیرمعمول پیش می آید مشاوره با اهل علم فقها و مراجع تقلید امری حیاتی است. فتاوای مراجع بر پایه سال ها تخصص و تحقیق در متون دینی و فقهی است و می تواند ابهامات شخصی را برطرف سازد. هیچ فردی نباید در مواجهه با تردیدهای شرعی خودسرانه و بدون آگاهی از متخصصین دینی اقدام به تصمیم گیری کند. این امر به خصوص در موضوعات حساسی مانند محرمیت که پیامدهای عمیقی بر روابط خانوادگی و اجتماعی دارد اهمیت دوچندان پیدا می کند.
خلاصه مجدد شرط اصلی محرمیت ربیبه
بار دیگر تأکید می شود که شرط اساسی و تغییرناپذیر برای محرمیت دختر با شوهر مادرش (ربیبه با ناپدری) وقوع نزدیکی (آمیزش جنسی) میان ناپدری و مادر دختر است. صرف جاری شدن صیغه عقد ازدواج بدون تحقق دخول هرگز محرمیت ایجاد نمی کند و ربیبه تا آن زمان نامحرم باقی می ماند. این نکته محوری ترین و مهم ترین پیام این مقاله در خصوص محرمیت ربیبه است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.
تأکید بر رعایت حدود شرعی و حریم های محرمیت و نامحرمیت
رعایت حدود شرعی و حریم های محرمیت و نامحرمیت نه تنها برای حفظ پاکدامنی و عفت فردی ضروری است بلکه به تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از مفاسد اجتماعی نیز کمک می کند. اسلام با وضع این احکام چارچوبی محکم برای روابط انسانی تعیین کرده تا از هرگونه لغزش و خطا پیشگیری شود. در خانواده هایی که با ازدواج مجدد تشکیل می شوند به دلیل وجود روابط سببی پیچیده تر دقت در رعایت این حدود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آگاهی و عمل به این احکام نشان دهنده تعهد فرد به موازین دینی و مسئولیت پذیری او در قبال سلامت اخلاقی جامعه است.
نتیجه گیری
در پایان بار دیگر تأکید می شود که پاسخ به پرسش «آیا دختر با شوهر مادر محرم است؟» مثبت است اما این محرمیت اکیداً مشروط به وقوع نزدیکی (آمیزش جنسی) میان مرد و مادرِ دختر می باشد. این حکم شرعی مستند به آیه ۲۳ سوره مبارکه نساء است و با تحقق شرط مذکور محرمیت ربیبه با ناپدری ابدی خواهد بود و با طلاق یا فوت مادر نیز از بین نمی رود. این محرمیت به نسل ربیبه (فرزندان و نوه ها) نیز تسری می یابد.
در عین حال شناخت دقیق جزئیات و تفاوت های محارم سببی نظیر نامحرم بودن ربیبه به پدر ناپدری یا نامحرم بودن خواهر زن به شوهر برای جلوگیری از خطاها و رعایت حریم های شرعی ضروری است. توصیه اکید بر آن است که در موارد ابهام یا سناریوهای خاص همواره با اهل علم و مراجع عظام تقلید مشورت شود تا از هرگونه لغزش شرعی و ایجاد تبعات ناخواسته در روابط خانوادگی جلوگیری به عمل آید. رعایت این احکام نه تنها ضامن سلامت روحی و اخلاقی فرد است بلکه به حفظ انسجام و پاکی کانون خانواده و جامعه اسلامی نیز یاری می رساند.