ماده قانونی صلاحیت دادگاه کیفری یک

ماده قانونی صلاحیت دادگاه کیفری یک
صلاحیت دادگاه کیفری یک به مجموعه ای از جرایم سنگین و مهم اشاره دارد که طبق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ (با اصلاحات بعدی) این دادگاه وظیفه رسیدگی به آن ها را بر عهده دارد. این جرایم شامل موارد موجب سلب حیات حبس ابد قطع عضو جنایات عمدی با میزان نصف دیه کامل یا بیشتر و جرایم تعزیری درجه سه و بالاتر به همراه جرایم سیاسی و مطبوعاتی می شود.
شناخت دقیق ماده قانونی صلاحیت دادگاه کیفری یک برای هر فردی که به نحوی با نظام قضایی کیفری در ارتباط است اعم از شهروندان وکلا حقوقدانان و حتی دانشجویان رشته حقوق از اهمیت بالایی برخوردار است. تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به یک جرم از اولین و اساسی ترین گام ها در فرآیند دادرسی عادلانه است. دادگاه کیفری یک به دلیل ماهیت جرایمی که به آن ها رسیدگی می کند یکی از حیاتی ترین مراجع قضایی در سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. این دادگاه که با اصلاحات قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲ جایگزین دادگاه کیفری استان شد نقش محوری در تضمین عدالت در قبال جرایم مهم و حساس ایفا می کند. آگاهی از ابعاد مختلف ساختار ترکیب قضات نحوه رسیدگی و مهم تر از همه دایره صلاحیت های آن می تواند درک عمیق تری از سازوکار قضایی کشور و حقوق و تکالیف افراد در مواجهه با پرونده های کیفری فراهم آورد. هدف از این مقاله تبیین جامع و دقیق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان ماده محوری در تعیین صلاحیت دادگاه کیفری یک و ارائه تحلیل های کاربردی پیرامون ابعاد گوناگون این صلاحیت است.
دادگاه کیفری یک: تعریف ساختار و فلسفه وجودی
نظام قضایی کیفری ایران برای رسیدگی به انواع مختلف جرایم دادگاه های متعددی را پیش بینی کرده است که هر یک دارای صلاحیت های ذاتی و محلی خاص خود هستند. در این میان دادگاه کیفری یک به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به جرایم با اهمیت بالا جایگاهی ویژه دارد.
دادگاه کیفری یک چیست؟
دادگاه کیفری یک یکی از دادگاه های قضایی تخصصی در نظام حقوقی ایران است که به موجب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ (با آخرین اصلاحات) مسئولیت رسیدگی به جرایم مهم و سنگین را بر عهده دارد. پیش از این قانون رسیدگی به چنین جرایمی در صلاحیت دادگاه های کیفری استان بود که با تصویب قانون جدید دادگاه کیفری یک جایگزین آن شد. تفاوت ماهوی دادگاه کیفری یک با دادگاه های کیفری دو دادگاه انقلاب دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه های نظامی در نوع و شدت جرایمی است که در صلاحیت رسیدگی آن قرار می گیرد. فلسفه وجودی این دادگاه تضمین رسیدگی تخصصی و دقیق به پرونده هایی است که مجازات های سنگینی برای آن ها در نظر گرفته شده و تصمیمات قضایی در آن ها تأثیر عمیقی بر سرنوشت افراد و جامعه دارد.
ساختار و تشکیلات دادگاه کیفری یک (بر اساس ماده ۲۹۶ ق.آ.د.ک)
برای حفظ دقت و استحکام آرا در پرونده های مهم ساختار دادگاه کیفری یک به گونه ای طراحی شده است که حضور چندین قاضی مجرب را الزامی می داند. ماده ۲۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۳/۲۴) به روشنی ترکیب و نحوه تشکیل این دادگاه را بیان می کند:
دادگاه کیفری یک دارای رئیس و دو مستشار است که با حضور دو عضو نیز رسمیت می یابد. در صورت عدم حضور رئیس ریاست دادگاه به عهده عضو مستشاری است که سابقه قضائی بیشتری دارد.
این ماده نشان می دهد که دادگاه کیفری یک متشکل از سه قاضی است: یک رئیس و دو مستشار. رسمیت جلسات دادگاه و صدور رأی با حضور حداقل دو عضو از سه عضو (رئیس و حداقل یکی از مستشاران یا دو مستشار) امکان پذیر است. در صورت غیبت رئیس ریاست جلسه به عهده مستشاری است که سابقه قضایی بیشتری دارد. تشکیل این دادگاه عمدتاً در مرکز استان ها صورت می گیرد و رئیس قوه قضائیه می تواند در صورت لزوم در حوزه قضایی شهرستان ها نیز شعبه هایی از آن را تأسیس کند. در حوزه هایی که دادگاه کیفری یک تشکیل نشده باشد رسیدگی به جرایم موضوع صلاحیت آن در نزدیکترین دادگاه کیفری یک در حوزه قضایی همان استان انجام می شود. وجود دادرس علی البدل نیز به منظور جایگزینی رئیس یا مستشار در صورت لزوم پیش بینی شده است. همچنین قانونگذار اجازه داده که با انتخاب رئیس کل دادگستری استان مستشاران دادگاه های تجدیدنظر نیز بتوانند در دادگاه کیفری یک و دادگاه انقلاب در مواردی که با تعدد قاضی رسیدگی می شود عضویت داشته باشند.
هدف و فلسفه صلاحیت مجازات محور
یکی از ویژگی های بارز صلاحیت دادگاه کیفری یک مجازات محور بودن آن است. این بدان معناست که معیار اصلی برای تعیین صلاحیت این دادگاه نوع و شدت مجازاتی است که برای جرم ارتکابی در نظر گرفته شده است نه صرفاً عنوان جرم یا موضوع آن. به عبارت دیگر قانونگذار با در نظر گرفتن اهمیت و حساسیت بالای جرایمی که مجازات های سنگینی نظیر سلب حیات حبس ابد قطع عضو یا مجازات های تعزیری درجه بالا را در پی دارند این صلاحیت را به دادگاه کیفری یک واگذار کرده است. این رویکرد تضمین می کند که جرایم با پیامدهای شدیدتر با دقت نظر و تخصص بیشتری توسط هیئتی از قضات مورد بررسی قرار گیرند تا از صدور آرای شتاب زده یا غیردقیق جلوگیری شود. این فلسفه به ویژه در مقایسه با دادگاه هایی نظیر دادگاه انقلاب که صلاحیت آن ها اغلب موضوع محور (بر اساس نوع خاصی از جرایم) است برجسته می شود و بر اهمیت شدت مجازات در تعیین مرجع رسیدگی تأکید دارد.
صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری یک: شرح جامع ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری
مبنای اصلی تعیین صلاحیت دادگاه کیفری یک ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است که به صورت دقیق و مشخص انواع جرایمی را که در صلاحیت این دادگاه قرار می گیرند احصا کرده است. این ماده کلید فهم دامنه وسیع مسئولیت های این دادگاه است.
متن کامل و به روز ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۳/۲۴)
برای درک کامل صلاحیت دادگاه کیفری یک ابتدا باید به متن دقیق و به روز شده ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه کنیم. این ماده به شرح زیر است:
به جرایم زیر در دادگاه کیفری یک رسیدگی می شود:
- الف) جرایم موجب مجازات سلب حیات
- ب) جرایم موجب حبس ابد
- پ) جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
- ت) جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر
- ث) جرایم سیاسی و مطبوعاتی
این پنج بند چارچوب اصلی صلاحیت دادگاه کیفری یک را تشکیل می دهند و هر یک از آن ها دارای ابعاد و مصادیق حقوقی مشخصی هستند که در ادامه به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند.
تشریح بندهای ماده ۳۰۲ با مصادیق و توضیحات
درک کامل ماده ۳۰۲ نیازمند تحلیل هر یک از بندهای آن است چرا که هر بند به گروه خاصی از جرایم با پیامدهای متفاوت اشاره دارد.
جرایم موجب مجازات سلب حیات
اولین و شاید مهم ترین بند ماده ۳۰۲ به جرایمی اشاره دارد که مجازات آن ها سلب حیات است. این مجازات شامل اعدام (در جرایم حدی نظیر محاربه افساد فی الارض و جرایم تعزیری خاص) و قصاص نفس (در جرایم عمدی علیه تمامیت جسمانی مانند قتل عمد) می شود. در واقع هر جرمی که حکم قانونی آن مرگ متهم باشد در صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک قرار می گیرد. مصادیق بارز این بند شامل قتل عمد محاربه و افساد فی الارض (در صورتی که حکم اعدام برای آن صادر شود) و برخی جرایم خاص مواد مخدر در صورت تحقق شرایط مندرج در قانون است. اهمیت این بند به دلیل برگشت ناپذیر بودن مجازات سلب حیات ایجاب می کند که رسیدگی به این پرونده ها با بالاترین سطح دقت و توسط مجرب ترین قضات صورت گیرد.
جرایم موجب حبس ابد
بند ب ماده ۳۰۲ صلاحیت دادگاه کیفری یک را به جرایمی تعمیم می دهد که مجازات آن ها حبس ابد است. حبس ابد به معنای زندانی شدن فرد برای تمام طول عمر اوست و یکی از شدیدترین مجازات های سالب آزادی محسوب می شود. این مجازات نیز همانند سلب حیات پیامدهای عمیقی برای فرد و جامعه دارد. از جمله مصادیق رایج جرایم موجب حبس ابد می توان به برخی از انواع جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان گردان در مقادیر بالا (با توجه به قوانین خاص مبارزه با مواد مخدر) برخی از موارد سرقت های مسلحانه و سازمان یافته با شرایط خاص و گاهی جرایم علیه امنیت ملی که به حبس ابد محکوم می شوند اشاره کرد. تشخیص دقیق شمول یک جرم ذیل این بند نیازمند مطالعه جزئی قوانین مربوط به هر جرم است.
جرایم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
بند پ به دو دسته از جرایم اشاره دارد: اول جرایم موجب مجازات قطع عضو که شامل حدود (مانند حد سرقت) و قصاص عضو می شود؛ و دوم جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن ها برابر یا بیشتر از نصف دیه کامل یک انسان باشد. مجازات قطع عضو به دلیل ماهیت دائمی و جبران ناپذیرش در دسته جرایم سنگین قرار می گیرد. در خصوص جنایات عمدی مبنای نصف دیه کامل یک معیار کمی برای تعیین صلاحیت است. دیه کامل نرخ ثابتی است که هر سال توسط قوه قضائیه اعلام می شود و نصف آن یک آستانه مشخص برای ورود به صلاحیت دادگاه کیفری یک محسوب می گردد. برای مثال جنایاتی که منجر به نقص عضو فلج شدن یا صدمات جبران ناپذیر دیگری شوند و میزان دیه آنها به حد نصاب مذکور برسد در صلاحیت این دادگاه قرار خواهند گرفت. تعیین میزان دقیق دیه نیازمند ارجاع به کارشناس پزشکی قانونی و جدول های دیات مصوب است.
جرایم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر
بند ت ماده ۳۰۲ یکی از پرکاربردترین بندها در تعیین صلاحیت دادگاه کیفری یک است و به جرایمی اشاره دارد که مجازات آن ها از نوع تعزیری درجه سه و بالاتر است. قانون مجازات اسلامی مجازات های تعزیری را به هشت درجه تقسیم کرده است که درجه یک شدیدترین و درجه هشت خفیف ترین آن هاست. جرایم تعزیری درجه سه دو و یک همگی در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار می گیرند. معیار تشخیص درجه تعزیر با توجه به حداقل و حداکثر مجازات قانونی هر جرم مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. برای نمونه برخی از انواع جرایم کلان اقتصادی مانند اختلاس ارتشا پولشویی با مبالغ بالا یا کلاهبرداری های سازمان یافته معمولاً مشمول مجازات های تعزیری درجه سه و بالاتر می شوند و در نتیجه در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار می گیرند. در مقابل جرایم تعزیری درجه چهار و پایین تر (یعنی درجه های چهار پنج شش هفت و هشت) در صلاحیت دادگاه کیفری دو است که نشان دهنده تفاوت اصلی در دامنه صلاحیت این دو دادگاه بر اساس شدت مجازات تعزیری است.
جرایم سیاسی و مطبوعاتی
بند ث به جرایم سیاسی و مطبوعاتی اختصاص دارد که به لحاظ ماهیت خاص خود قانونگذار رسیدگی به آن ها را در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار داده است. جرم سیاسی بر اساس قانون جرم سیاسی دارای تعریف و شرایط خاصی است و با جرایم عمومی متفاوت است. جرایم مطبوعاتی نیز مربوط به تخلفات و جرایم ارتکابی در حوزه فعالیت رسانه ها و مطبوعات است. ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی کیفری بر این نکته تأکید دارد که رسیدگی به این جرایم باید به صورت علنی و با حضور هیئت منصفه و در دادگاه کیفری یک مرکز استان محل وقوع جرم انجام شود. علنی بودن دادگاه و حضور هیئت منصفه تضمینی برای رعایت آزادی بیان و حقوق شهروندی در این دسته از پرونده هاست و یکی از اصول مهم دادرسی عادلانه محسوب می شود. این ویژگی های خاص اهمیت رسیدگی به این دسته از جرایم را توسط دادگاه کیفری یک دوچندان می کند.
رویه های رسیدگی و حضور اشخاص در دادگاه کیفری یک
علاوه بر صلاحیت ذاتی نحوه اداره جلسات و حضور برخی اشخاص کلیدی در دادگاه کیفری یک نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای تضمین صحت و اتقان آرا مورد توجه قرار گرفته است.
حضور دادستان یا نماینده او (ماده ۳۰۰ ق.آ.د.ک)
یکی از الزامات مهم در فرآیند دادرسی دادگاه کیفری یک حضور دادستان یا نماینده او در تمامی جلسات است. ماده ۳۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری صراحتاً بیان می دارد: در تمامی جلسات دادگاه کیفری یک حضور دادستان یا نماینده او الزامی است لکن عدم حضور این اشخاص موجب توقف رسیدگی نمی شود مگر آنکه دادگاه حضور آنان را الزامی بداند. این ماده بر نقش دادستان به عنوان حافظ حقوق عمومی و مدعی العموم تأکید دارد حتی پس از اتمام تحقیقات مقدماتی. حضور دادستان یا نماینده اش به منظور دفاع از کیفرخواست صادره و ارائه توضیحات لازم در طول جلسه رسیدگی است. هرچند عدم حضور آن ها اصولاً منجر به توقف رسیدگی نمی شود اما اگر دادگاه حضورشان را برای کشف حقیقت و روشن شدن ابعاد پرونده ضروری بداند این حضور اجباری خواهد بود. نظریات مشورتی قوه قضائیه نیز بر اهمیت حضور دادستان و نقش حیاتی او در روند دادرسی کیفری تأکید دارند و عدم حضور او را در مواردی که دادگاه ضروری می داند تخلف انتظامی برشمرده اند.
نحوه صدور رأی و نظر اکثریت (ماده ۳۹۵ ق.آ.د.ک)
با توجه به ترکیب سه نفره قضات در دادگاه کیفری یک نحوه اتخاذ تصمیم و صدور رأی دارای مکانیزم خاصی است که در ماده ۳۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری تشریح شده است. بر اساس این ماده: در دادگاه کیفری یک و نیز در تمام مواردی که رسیدگی مرجع قضائی با قضات متعدد پیش بینی شده باشد رأی اکثریت تمام اعضاء ملاک است. نظر اقلیت باید به طور مستدل در پرونده درج شود. اگر نظر اکثریت به شرح فوق حاصل نشود یک عضو مستشار دیگر توسط مقام ارجاع اضافه می شود. این نص قانونی بیانگر آن است که برای صدور حکم نظر حداقل دو قاضی از سه قاضی (اکثریت) ضروری است. در صورتی که یکی از قضات نظر مخالف داشته باشد باید نظر مستدل او نیز در پرونده ثبت شود تا شفافیت و مستند بودن فرآیند تصمیم گیری تضمین گردد. اگر سه قاضی نتوانند به رأی اکثریت دست یابند (یعنی هر سه قاضی نظرات متفاوتی داشته باشند یا دو نفر موافق و یک نفر مخالف باشد و آن دو نفر نیز اختلاف نظر داشته باشند) یک عضو مستشار دیگر به جمع اضافه می شود تا نهایتاً رأی اکثریت حاصل گردد. این سازوکار استحکام آرا و دقت در تصمیم گیری را در پرونده های مهم تضمین می کند.
صلاحیت های خاص و موارد ویژه در دادگاه کیفری یک
قانونگذار علاوه بر صلاحیت های عمومی ذکر شده در ماده ۳۰۲ موارد خاص دیگری را نیز در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار داده است که نیازمند توجه ویژه است.
دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان (ماده ۳۱۵ ق.آ.د.ک)
نظام عدالت کیفری برای اطفال و نوجوانان رویکردی حمایتی و اصلاحی دارد. ماده ۳۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری این اصل را در مورد جرایم سنگین نیز گسترش داده و مقرر می دارد که جرایم مشمول صلاحیت دادگاه کیفری یک و دادگاه انقلاب (در مواردی که با تعدد قاضی رسیدگی می شود) اگر توسط افراد بالغ زیر هجده سال تمام شمسی ارتکاب یابد در دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان بررسی می شود. این افراد از تمامی امتیازات و تسهیلات پیش بینی شده برای اطفال و نوجوانان در قانون مانند حضور مشاوران متخصص بهره مند می شوند. هدف از تشکیل این شعب تخصصی تضمین رسیدگی متناسب با وضعیت سنی و روانی نوجوانان و اولویت بندی رویکردهای تربیتی و اصلاحی است. در هر شهرستان به تعداد مورد نیاز شعبه یا شعبی از دادگاه کیفری یک به این عنوان اختصاص می یابد و حضور مشاوران با رعایت شرایط مقرر در قانون برای رسیدگی به جرایم نوجوانان در این دادگاه ها الزامی است.
صلاحیت رسیدگی به اتهامات مقامات و مسئولان (ماده ۳۰۷ و ۳۰۸ ق.آ.د.ک)
برای حفظ استقلال قوه قضائیه و جلوگیری از تأثیرگذاری احتمالی مقامات بر روند دادرسی رسیدگی به اتهامات برخی از مسئولان و مقامات کشوری و لشکری در دادگاه های خاص و معمولاً در مرکز استان یا پایتخت متمرکز شده است.
مقامات رده بالا (ماده ۳۰۷)
ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری صلاحیت رسیدگی به اتهامات مقامات عالی رتبه کشور را به دادگاه های کیفری تهران محول کرده است. این افراد شامل روسای قوای سه گانه و معاونان و مشاوران آنان رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اعضای شورای نگهبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وزیران و معاونان وزیران دارندگان پایه قضایی رئیس و دادستان دیوان محاسبات سفیران استانداران فرمانداران مراکز استان و همچنین جرایم عمومی افسران نظامی و انتظامی از درجه سرتیپ و بالاتر یا دارای درجه سرتیپ دومی شاغل در محل های سرلشکری یا فرماندهی تیپ مستقل و مدیران کل اطلاعات استان ها می شوند. این تمرکز صلاحیت در تهران به دلیل حساسیت و اهمیت جایگاه این مقامات و لزوم رسیدگی متمرکز و تخصصی به پرونده های مرتبط با آن هاست. این شمول اعم از جرایم ارتکابی در زمان تصدی سمت یا قبل از آن است مگر اینکه رسیدگی به موجب قوانین خاص در صلاحیت مراجع دیگری باشد.
مسئولان استانی و شهرستانی (ماده ۳۰۸)
ماده ۳۰۸ همین قانون نیز به صلاحیت رسیدگی به اتهامات مسئولان استانی و شهرستانی می پردازد. این اتهامات حسب مورد در دادگاه های کیفری مرکز استان محل وقوع جرم رسیدگی می شوند. این دسته از مسئولان شامل مشاوران وزیران بالاترین مقام سازمان ها شرکت ها و موسسات دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مدیران کل فرمانداران مدیران موسسات سازمان ها ادارات دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی استان ها و شهرستان ها روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرداران مراکز شهرستان ها و بخشداران هستند. همانند ماده ۳۰۷ صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به جرایم این اشخاص نیز اعم از آن است که جرم در زمان تصدی سمت یا پیش از آن ارتکاب یافته باشد (ماده ۳۰۹ ق.آ.د.ک).
صلاحیت در موارد خاص دیگر
علاوه بر موارد فوق قانون آیین دادرسی کیفری برای برخی شرایط خاص دیگر نیز مقرراتی در خصوص صلاحیت دادگاه کیفری یک پیش بینی کرده است.
صلاحیت محلی (ماده ۳۱۰ ق.آ.د.ک)
اصل کلی در تعیین صلاحیت محلی رسیدگی به جرم در دادگاهی است که جرم در حوزه آن واقع شده است. اما ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری برای موارد خاص استثنائاتی را در نظر گرفته است. اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه های قضایی مختلف شود رسیدگی در دادگاهی صورت می گیرد که مهم ترین جرم در حوزه آن واقع شده باشد (با معیار اهمیت مجازات). در صورتی که جرایم ارتکابی از حیث مجازات مساوی باشند دادگاهی که مرتکب در حوزه آن دستگیر شود به همه آن ها رسیدگی می کند. و اگر متهم دستگیر نشده باشد دادگاهی که ابتدا تعقیب در حوزه آن شروع شده است صلاحیت رسیدگی به تمام جرایم را دارد. این تدبیر قانونی به منظور جلوگیری از پراکندگی پرونده ها و تسریع در روند دادرسی است.
شرکا و معاونان جرم (ماده ۳۱۱ ق.آ.د.ک)
ماده ۳۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می دارد که شرکا و معاونان جرم در دادگاهی محاکمه می شوند که صلاحیت رسیدگی به اتهام متهم اصلی را دارد مگر اینکه در قوانین خاص ترتیب دیگری مقرر شده باشد. تبصره این ماده یک استثنای مهم را بیان می کند: هرگاه دو یا چند نفر متهم به مشارکت یا معاونت در ارتکاب جرم باشند و یکی از آنان جزء مقامات مذکور در مواد ۳۰۷ و ۳۰۸ این قانون باشد به اتهام همه آن ها حسب مورد در دادگاه های کیفری تهران و یا مراکز استان رسیدگی می شود. این حکم برای تضمین رسیدگی یکپارچه و جلوگیری از تشتت آرا صادر شده است.
مشارکت اطفال و نوجوانان با بزرگسالان (ماده ۳۱۲ ق.آ.د.ک)
در مواردی که یک یا چند طفل یا نوجوان با مشارکت یا معاونت اشخاص بزرگسال مرتکب جرم شوند ماده ۳۱۲ قانون آیین دادرسی کیفری بر تفکیک رسیدگی تأکید دارد: فقط به جرائم اطفال و نوجوانان در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود. اما تبصره این ماده در جرایمی که تحقق آن منوط به فعل دو یا چند نفر است (مانند معاونت) یک استثنا قائل شده است: اگر رسیدگی به اتهام یکی از متهمان در صلاحیت دادگاه اطفال و نوجوانان باشد رسیدگی به اتهام کلیه متهمان در دادگاه اطفال و نوجوانان به عمل می آید. در این حالت اصول حاکم بر رسیدگی به جرایم اشخاص بالای هجده سال تابع قواعد عمومی است.
تعدد اتهامات (ماده ۳۱۳ و ۳۱۴ ق.آ.د.ک)
زمانی که یک متهم مرتکب چندین جرم با صلاحیت های متفاوت شود قوانین ۳۱۳ و ۳۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری نحوه رسیدگی را مشخص می کنند. اصل کلی این است که به اتهامات متعدد متهم باید با رعایت صلاحیت ذاتی توأمان و یکجا در دادگاهی رسیدگی شود که صلاحیت رسیدگی به جرم مهم تر را دارد (ماده ۳۱۳). ماده ۳۱۴ نیز سلسله مراتب را توضیح می دهد: اگر رسیدگی به برخی جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری یک و دو و برخی دیگر در صلاحیت دادگاه انقلاب یا نظامی باشد متهم ابتدا در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به مهم ترین اتهام را دارد محاکمه شده و سپس برای رسیدگی به اتهامات دیگر به دادگاه مربوط اعزام می شود. در صورت تساوی اهمیت اتهامات سلسله مراتب دادگاه ها برای رسیدگی به این ترتیب است: انقلاب نظامی کیفری یک و کیفری دو. تبصره ۱ ماده ۳۱۴ تأکید می کند که اگر شخصی متهم به جرائم متعددی باشد که برخی در صلاحیت کیفری یک و برخی در صلاحیت کیفری دو یا اطفال و نوجوانان است به تمام جرایم او در دادگاه کیفری یک رسیدگی می شود. همچنین تبصره ۲ اشاره دارد که اگر دادگاه کیفری یک پس از رسیدگی تشخیص دهد عمل ارتکابی عنوان مجرمانه دیگری دارد که در صلاحیت دادگاه کیفری دو است باز هم دادگاه کیفری یک به آن رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می کند تا از ارجاع مجدد پرونده جلوگیری شود.
جرایم ارتکابی در خارج از کشور (ماده ۳۱۶ ق.آ.د.ک)
در مواردی که جرایم در خارج از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ارتکاب می یابند و قوانین ایران صلاحیت رسیدگی به آن ها را می دهد ماده ۳۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری مرجع صالح را تعیین می کند: چنانچه از اتباع ایران باشند حسب مورد در دادگاه محل دستگیری و چنانچه از اتباع بیگانه باشند حسب مورد در دادگاه تهران رسیدگی می شود. این تمایز بین اتباع ایرانی و بیگانه نشان دهنده رویکرد قانونگذار در حفظ حقوق شهروندی و همچنین اعمال حاکمیت قضایی در سطح بین المللی است.
مقایسه صلاحیت دادگاه کیفری یک با سایر دادگاه های کیفری
برای درک عمیق تر جایگاه دادگاه کیفری یک ضروری است که صلاحیت آن را در مقایسه با سایر مراجع قضایی کیفری مورد بررسی قرار دهیم. این مقایسه به شفاف سازی حدود وظایف هر دادگاه کمک می کند.
تفاوت های کلیدی با دادگاه کیفری دو
تفاوت اصلی و بنیادی بین دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو در نوع و شدت مجازات جرایم است. همانطور که پیشتر اشاره شد صلاحیت دادگاه کیفری یک مجازات محور بوده و به جرایم سنگین رسیدگی می کند. در مقابل دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمامی جرایم را دارد مگر آنچه به موجب قانون در صلاحیت مرجع دیگری باشد (ماده ۳۰۱ ق.آ.د.ک). به عبارت دیگر هر جرمی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک دادگاه انقلاب دادگاه نظامی یا دادگاه اطفال و نوجوانان نباشد در صلاحیت دادگاه کیفری دو قرار می گیرد. جدول زیر به صورت خلاصه تفاوت های کلیدی این دو دادگاه را نشان می دهد:
معیار تفاوت | دادگاه کیفری یک | دادگاه کیفری دو |
---|---|---|
ساختار قضات | یک رئیس و دو مستشار (با حضور دو عضو رسمیت می یابد) | یک رئیس یا دادرس علی البدل |
نوع جرایم | موجب سلب حیات حبس ابد قطع عضو جنایات عمدی با نصف دیه کامل یا بیشتر تعزیری درجه سه و بالاتر سیاسی و مطبوعاتی | همه جرایم به جز موارد اختصاصی سایر دادگاه ها |
حضور دادستان | الزامی در تمامی جلسات (ماده ۳۰۰) | اختیاری مگر به تشخیص دادگاه (ماده ۳۰۰) |
مکان تشکیل | مرکز استان (در شهرستان ها به تشخیص رئیس قوه قضائیه) | حوزه قضایی هر شهرستان |
مثال مجازات | اعدام قصاص نفس حبس ابد حبس تعزیری بالای ۱۰ سال | حبس تعزیری تا ۱۰ سال شلاق جزای نقدی دیه پایین تر از نصف دیه کامل |
تمایز با دادگاه انقلاب
دادگاه انقلاب دارای صلاحیت های اختصاصی است که بر خلاف دادگاه کیفری یک غالباً موضوع محور هستند. ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری جرایم در صلاحیت دادگاه انقلاب را به شرح زیر برشمرده است: جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی محاربه و افساد فی الارض بغی تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران توهین به مقام بنیانگذار و رهبری تمامی جرایم مربوط به مواد مخدر روان گردان و پیش سازهای آن قاچاق اسلحه و مهمات و سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است. هرچند ممکن است برخی جرایم مانند محاربه و افساد فی الارض در صورت منجر شدن به مجازات سلب حیات هم در صلاحیت دادگاه انقلاب باشند و هم با معیار مجازات محور در ماده ۳۰۲ در صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار گیرند اما اصل بر اختصاصی بودن جرایم دادگاه انقلاب است. در موارد تعدد اتهامات سازوکار ماده ۳۱۴ ق.آ.د.ک برای تعیین دادگاه صالح سلسله مراتب را مشخص کرده است.
تفاوت با دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه نظامی
دادگاه اطفال و نوجوانان با هدف رسیدگی تخصصی به جرایم ارتکابی توسط افراد زیر ۱۸ سال تمام شمسی تشکیل می شود (ماده ۳۰۴ ق.آ.د.ک). این دادگاه با حضور یک قاضی و یک مشاور تشکیل شده و رویکرد اصلاحی و تربیتی در آن غالب است. همانطور که پیشتر ذکر شد حتی اگر جرم ارتکابی توسط نوجوان در صلاحیت دادگاه کیفری یک باشد رسیدگی به آن در دادگاه کیفری یک ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان انجام می شود تا از امتیازات این نوع دادگاه بهره مند گردد. دادگاه های نظامی نیز مرجع اختصاصی برای رسیدگی به جرایم خاص نظامیان (جرایم مرتبط با وظایف و تشکیلات نظامی) هستند و صلاحیت آن ها از دادگاه های عمومی کیفری مجزا است. این تفکیک صلاحیت ها نشان دهنده ضرورت تخصص گرایی در نظام قضایی برای هر دسته از جرایم و متهمان است.
ساز و کار حل اختلاف در صلاحیت (ماده ۳۱۷ ق.آ.د.ک)
در مواردی که بین دادگاه ها در خصوص صلاحیت رسیدگی به یک پرونده اختلاف نظر پیش می آید قانونگذار سازوکاری برای حل این اختلافات پیش بینی کرده است. ماده ۳۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می دارد: حل اختلاف در صلاحیت در امور کیفری مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی است و حل اختلاف بین دادسراها مطابق قواعد حل اختلاف دادگاه هایی است که دادسرا در معیت آن قرار دارد. این بدان معناست که اگر دو یا چند دادگاه خود را صالح یا هر دو خود را غیرصالح بدانند مرجع حل اختلاف دیوان عالی کشور خواهد بود. این سازوکار به منظور جلوگیری از بلاتکلیفی پرونده ها و تضمین سرعت و دقت در فرآیند دادرسی طراحی شده است.
نتیجه گیری
ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان سنگ بنای صلاحیت دادگاه کیفری یک نقش محوری در تعیین مرجع رسیدگی به مهم ترین و حساس ترین جرایم در نظام قضایی ایران ایفا می کند. این ماده با تقسیم بندی جرایم بر اساس شدت مجازات (سلب حیات حبس ابد قطع عضو جنایات عمدی با نصف دیه کامل یا بیشتر و تعزیری درجه سه و بالاتر) و همچنین تفکیک جرایم سیاسی و مطبوعاتی چارچوبی دقیق برای ارجاع صحیح پرونده ها فراهم آورده است. ساختار سه نفره قضات الزام حضور دادستان و رویه های خاص رسیدگی همگی برای تضمین دادرسی عادلانه و اتقان آرا در این دادگاه مهم پیش بینی شده اند. علاوه بر این صلاحیت های ویژه در رسیدگی به جرایم نوجوانان و مقامات پیچیدگی و اهمیت ماده قانونی صلاحیت دادگاه کیفری یک را بیش از پیش نمایان می سازد.
شناخت این ابعاد نه تنها برای متخصصان حقوقی بلکه برای عموم شهروندان نیز حیاتی است تا با آگاهی از حقوق و تکالیف خود در مواجهه با پرونده های کیفری از فرآیندهای قانونی به بهترین نحو بهره مند شوند. پیچیدگی های حقوقی مربوط به صلاحیت دادگاه ها به ویژه در موارد تعدد جرایم یا متهمان اهمیت مشاوره با وکلای متخصص و با تجربه در این حوزه را بیش از پیش ضروری می سازد تا از تضییع حقوق و بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.