چند تا تک ماده داریم

کنکور

قانون تک ماده به دانش آموزان متوسطه اول و دوم این امکان را می دهد تا در صورت عدم کسب نمره قبولی در حداکثر چهار درس بدون نیاز به شرکت مجدد در امتحان نمره قبولی را دریافت کرده و به پایه بالاتر یا فارغ التحصیلی برسند. این تسهیلات آموزشی در شرایط خاص و با رعایت ضوابطی مشخص راهگشای دانش آموزان برای ادامه مسیر تحصیلی شان است.

دوران تحصیل به ویژه در مقاطع متوسطه سرشار از چالش ها و تجربه های گوناگون است. گاهی اوقات با وجود تلاش و کوشش فراوان ممکن است دانش آموزان در یک یا چند درس موفق به کسب نمره قبولی نشوند. در چنین شرایطی سیستم آموزشی ایران راهکارهایی را برای کمک به دانش آموزان در نظر گرفته تا از مردودی و تکرار پایه جلوگیری شود و فرصتی برای جبران فراهم آید. یکی از مهم ترین این راهکارها استفاده از قانون تک ماده است که به دانش آموزان امکان می دهد با رعایت شرایطی خاص دروس مردودی خود را پاس کرده و مسیر تحصیلی شان را ادامه دهند. این قانون نه تنها به دانش آموزان کمک می کند تا از افت تحصیلی پیشگیری کنند بلکه فرصتی برای برنامه ریزی مجدد و تمرکز بر سایر دروس فراهم می آورد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق ابعاد مختلف قانون تک ماده شرایط استفاده از آن در پایه های مختلف تحصیلی مقایسه آن با تبصره و تأثیرات آن بر سوابق تحصیلی و آینده آموزشی دانش آموزان خواهیم پرداخت.

تک ماده چیست؟

تک ماده قانونی حمایتی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران است که به دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم اجازه می دهد در صورت عدم کسب نمره قبولی در تعداد محدودی از دروس بدون نیاز به شرکت مجدد در آزمون آن درس نمره قبولی را برای آن درس دریافت کنند. این قانون به منظور جلوگیری از مردودی و تکرار پایه تحصیلی برای دانش آموزانی که در مجموع عملکرد قابل قبولی دارند اما در یک یا چند درس خاص دچار ضعف شده اند وضع شده است. هدف اصلی این مصوبه تسهیل فرآیند فارغ التحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و به آن ها کمک می کند تا با وجود یک یا چند نمره نامطلوب بتوانند به مراحل بعدی آموزش راه یابند. این مقررات بخشی از آیین نامه ها و ضوابط آموزشی است که توسط وزارت آموزش و پرورش برای حمایت از دانش آموزان تدوین شده است.

این تسهیلات به خصوص برای دانش آموزانی که در امتحانات پایانی یا نهایی خود با مشکل مواجه شده اند کاربردی است. با استفاده از این قانون نمره کسب شده در کارنامه به عنوان نمره قبولی لحاظ می شود و دانش آموز می تواند به پایه بالاتر صعود کند. لازم به ذکر است که استفاده از این قانون مستلزم رعایت شرایط و ضوابطی خاص است که در ادامه به تفصیل به آن ها می پردازیم. این امکان فرصتی دوباره به دانش آموزان می دهد تا با جبران ضعف های احتمالی مسیر تحصیلی خود را بدون وقفه ادامه دهند و از پیامدهای منفی مردودی مصون بمانند.

شرایط استفاده از قانون تک ماده

استفاده از قانون تک ماده مستلزم رعایت مجموعه ای از شرایط است که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده اند. مهم ترین شرط کسب حداقل معدل کل 10 در طول دوره تحصیلی مربوطه است. این بدان معناست که دانش آموز باید در مجموع دروس خود عملکرد متوسطی داشته باشد و ضعف او تنها در تعداد محدودی از دروس باشد. همچنین نمره کسب شده در امتحان درس مورد نظر (چه نهایی و چه غیرنهایی) نباید کمتر از 7 باشد. اگر نمره دانش آموز زیر 7 باشد امکان استفاده از تک ماده وجود نخواهد داشت و باید در امتحان مجدد شرکت کند. این ضوابط به منظور اطمینان از اینکه تک ماده تنها برای موارد خاص و با حداقل صلاحیت علمی دانش آموز به کار گرفته شود وضع شده اند.

علاوه بر این تعداد دروسی که می توان از قانون تک ماده برای آن ها استفاده کرد محدود است. این تعداد در طول دوران تحصیلی دانش آموز و در پایه های مختلف متفاوت است و معمولاً شامل حداکثر چهار درس می شود. این محدودیت برای جلوگیری از سوءاستفاده از این قانون و تضمین کیفیت آموزشی است. همچنین زمان استفاده از تک ماده نیز مشخص شده است که معمولاً در نوبت های امتحانی خرداد شهریور و دی ماه امکان پذیر است. دانش آموزان باید با اطلاع دقیق از این شرایط در زمان های مقرر نسبت به درخواست استفاده از این تسهیلات اقدام نمایند تا بتوانند از فرصت فراهم شده به بهترین نحو بهره برداری کنند.

تعداد دروس قابل تک ماده

بر اساس آخرین آیین نامه ها و مقررات آموزشی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می توانند برای حداکثر چهار درس از قانون تک ماده استفاده کنند. این تعداد یک سقف کلی برای کل دوران متوسطه دوم (پایه های دهم یازدهم و دوازدهم) و همچنین متوسطه اول (پایه های هفتم هشتم و نهم) محسوب می شود. در گذشته ممکن بود محدودیت هایی برای تفکیک دروس نهایی و غیرنهایی در نظر گرفته شود (مثلاً دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی) اما در حال حاضر این تفکیک برداشته شده است. این به معنای آن است که دانش آموز می تواند چهار درس نهایی چهار درس غیرنهایی یا ترکیبی از هر دو را با استفاده از تک ماده پاس کند مشروط بر اینکه سایر شرایط مربوط به معدل و نمره هر درس رعایت شود.

این قابلیت انعطاف پذیری بیشتر به دانش آموزان می دهد تا بتوانند دروسی را که در آن ها ضعف دارند با سهولت بیشتری جبران کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که این چهار درس در طول کل دوره متوسطه (چه اول و چه دوم) قابل استفاده هستند و نه در هر سال تحصیلی. به عنوان مثال اگر دانش آموزی در پایه دهم از یک تک ماده استفاده کند تنها سه تک ماده دیگر برای پایه های یازدهم و دوازدهم در اختیار خواهد داشت. این رویکرد به منظور مدیریت استفاده از این قانون و جلوگیری از اتکای بیش از حد دانش آموزان به آن طراحی شده است.

تک ماده برای پایه دهم و یازدهم

دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم که در امتحانات نهایی یا داخلی دروس خود نمره قبولی را کسب نکرده اند می توانند از قانون تک ماده بهره مند شوند. برای این پایه ها شرایط قبولی با تک ماده یا تبصره به این صورت است که اگر نمره سالانه دانش آموز بالاتر از 10 باشد بدون قید و شرط قبول می شود. اما اگر نمره سالانه بین 7 تا 10 باشد استفاده از تک ماده یا تبصره الزامی است تا دانش آموز بتواند آن درس را پاس کند و به پایه بالاتر صعود نماید. در صورتی که نمره سالانه دانش آموز کمتر از 7 باشد حتی با نمره بالا در امتحان مردود محسوب می شود و امکان استفاده از تک ماده وجود ندارد.

در سال های اخیر تسهیلاتی برای دانش آموزان این پایه ها در نظر گرفته شده است؛ به طوری که شرط تفکیک دو درس داخلی و دو درس نهایی برای استفاده از تک ماده برداشته شده است. این بدان معناست که هر دانش آموز پایه دهم و یازدهم می تواند برای قبولی در مجموع چهار درس بدون توجه به اینکه آن درس داخلی است یا نهایی از این قانون استفاده کند. این تغییر در آیین نامه ها انعطاف پذیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم می آورد تا بتوانند با سهولت بیشتری دروس خود را پاس کرده و از تکرار پایه جلوگیری کنند. این امکان به دانش آموزان فرصت می دهد تا با تمرکز بر دروس باقی مانده مسیر تحصیلی خود را ادامه دهند.

تک ماده برای پایه دوازدهم

پایه دوازدهم برای دانش آموزان سالی سرنوشت ساز است؛ چرا که علاوه بر کسب مدرک دیپلم و فارغ التحصیلی امتحانات نهایی و کنکور سراسری نیز در این پایه از اهمیت بالایی برخوردارند. تمامی نمرات کسب شده در این پایه به طور مستقیم بر معدل امتحان نهایی و سوابق تحصیلی دانش آموز تأثیر می گذارد و در نهایت می تواند نقش مهمی در تراز نهایی کنکور ایفا کند. دانش آموزانی که در امتحانات نهایی پایه دوازدهم نمره قبولی را کسب نکرده اند می توانند از قانون تک ماده استفاده کنند تا بدون نیاز به شرکت مجدد در آزمون آن درس فارغ التحصیل شوند. این استفاده برای فارغ التحصیلی و مجاز شدن به شرکت در کنکور سراسری حیاتی است.

با این حال بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند در صورت عدم کسب نمره قبولی مجدداً در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند تا شاید نمره بالاتری کسب کرده و معدل خود را بهبود بخشند. در صورتی که نمره کسب شده در امتحان شهریور بالاتر باشد همان نمره در معدل نهایی اعمال خواهد شد. اما اگر نمره پایین تری کسب شود یا دانش آموز تمایلی به شرکت مجدد در امتحان نداشته باشد با استفاده از تک ماده قبولی در آن درس پذیرفته شده و دانش آموز می تواند دیپلم خود را دریافت کند. این تصمیم گیری باید با در نظر گرفتن تأثیرات بلندمدت بر سوابق تحصیلی و تراز کنکور انجام شود.

شرایط تک ماده در هنرستان

دانش آموزان هنرستانی نیز همانند دانش آموزان رشته های نظری می توانند از قانون تک ماده برای قبولی در دروس خود استفاده کنند. شرایط کلی استفاده از تک ماده در هنرستان مشابه سایر رشته هاست: دانش آموز باید در مجموع دروس دوره متوسطه حداقل معدل 10 را کسب کرده باشد و نمره حداقل 7 در امتحان نهایی یا غیرنهایی مربوطه را به دست آورده باشد. همانند دیگر دانش آموزان هنرجویان نیز می توانند برای حداکثر چهار درس (بدون تفکیک نهایی یا غیرنهایی) در طول دوران تحصیل خود از این قانون بهره مند شوند. این امکان به آن ها کمک می کند تا با وجود ضعف در تعداد محدودی از دروس بتوانند فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار یا مقاطع بالاتر تحصیلی شوند.

با این حال یک تفاوت کلیدی در شرایط تک ماده برای هنرستان وجود دارد: امکان استفاده از تک ماده در درس های کارگاهی علمی و آزمایشگاهی که نمره قبولی آن ها 12 است وجود ندارد. این دروس به دلیل ماهیت عملی و مهارتی خود نیازمند کسب حداقل نمره بالاتر برای اطمینان از صلاحیت فنی هنرجو هستند. بنابراین اگر هنرجویی در این نوع دروس نمره قبولی را کسب نکند باید مجدداً در امتحان آن ها شرکت کند. این محدودیت برای حفظ استانداردهای آموزشی و مهارتی در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش اعمال می شود تا اطمینان حاصل شود که فارغ التحصیلان هنرستان دارای مهارت های لازم در رشته تخصصی خود هستند.

مقایسه تک ماده و تبصره

تک ماده و تبصره هر دو قوانینی هستند که در نظام آموزشی ایران برای کمک به دانش آموزان در گذراندن دروسی که نمره قبولی را کسب نکرده اند وضع شده اند. هرچند هدف نهایی هر دو قانون مشابه است اما تفاوت های کلیدی در شرایط و کاربرد آن ها وجود دارد که شناخت این تمایزها برای دانش آموزان و والدین ضروری است. این دو مفهوم اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما در واقعیت هر یک از آن ها برای موقعیت های خاصی طراحی شده اند و قواعد خاص خود را دارند. درک دقیق شباهت ها و تفاوت های این دو قانون به دانش آموزان کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود بگیرند و از فرصت های موجود به نحو احسن استفاده کنند.

تک ماده و تبصره هر دو به دانش آموزان فرصت می دهند تا در صورت عدم کسب نمره قبولی در تعداد محدودی از دروس به مسیر تحصیلی خود ادامه دهند اما شرایط و کاربرد آن ها متفاوت است.

این قوانین به عنوان مکانیزم های حمایتی عمل می کنند تا دانش آموزان به دلیل یک یا چند نمره پایین از ادامه تحصیل باز نمانند. با این حال استفاده از آن ها باید با آگاهی کامل از پیامدها و محدودیت ها صورت پذیرد. انتخاب بین تک ماده و تبصره به پایه تحصیلی دانش آموز نوع درس مردودی و هدف نهایی (قبولی در درس یا فارغ التحصیلی) بستگی دارد. در بخش های بعدی به تفصیل به شباهت ها و تفاوت های این دو قانون خواهیم پرداخت تا ابهامات موجود برطرف شود و دانش آموزان بتوانند با دیدی روشن تر تصمیم گیری کنند.

شباهت های تک ماده و تبصره

تک ماده و تبصره هر دو با هدف مشترک کمک به دانش آموزان در قبولی دروس مردودی و تسهیل ادامه تحصیل آن ها در نظام آموزشی ایران وضع شده اند. یکی از بارزترین شباهت های این دو قانون محدودیت در تعداد دروسی است که می توان نمره قبولی آن ها را از این طریق به دست آورد. در هر دو قانون حداکثر تعداد دروسی که دانش آموز می تواند از این تسهیلات برای آن ها استفاده کند چهار درس است. این محدودیت برای جلوگیری از سوءاستفاده و حفظ استانداردهای آموزشی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این در هر دو قانون شرط معدل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. دانش آموز در هر دو حالت باید در مجموع دروس دوره دوم متوسطه حداقل معدل 10 را کسب کرده باشد. این شرط نشان می دهد که این قوانین برای دانش آموزانی است که در مجموع عملکرد تحصیلی قابل قبولی دارند و تنها در تعداد محدودی از دروس دچار مشکل شده اند. همچنین در هر دو قانون نمره حداقل 7 در امتحان نهایی یا غیرنهایی مربوطه برای درس مورد نظر الزامی است؛ به این معنی که اگر نمره دانش آموز از 7 کمتر باشد امکان استفاده از تک ماده یا تبصره وجود نخواهد داشت. این شباهت ها نشان دهنده رویکرد کلی وزارت آموزش و پرورش در حمایت از دانش آموزان است.

تفاوت های کلیدی تک ماده و تبصره

با وجود شباهت ها تک ماده و تبصره تفاوت های مهمی نیز دارند که کاربرد آن ها را متمایز می کند. جدول زیر به مقایسه این تفاوت ها می پردازد:

معیار تک ماده تبصره
پایه قابل استفاده تمام پایه های دوره دوم متوسطه (دهم یازدهم دوازدهم) و متوسطه اول (هفتم هشتم نهم) فقط پایه دوازدهم (برای فارغ التحصیلی)
هدف اصلی قبولی در درس مردودی و صعود به پایه بالاتر فارغ التحصیلی و مجاز شدن برای شرکت در کنکور سراسری
شرایط نمره کسب نمره حداقل 7 در امتحان نهایی یا غیرنهایی کسب نمره حداقل 7 در امتحان نهایی
تأثیر در معدل نمره تک ماده در محاسبه معدل نهایی تأثیری ندارد و نمره اصلی لحاظ می شود نمره تبصره در محاسبه معدل نهایی تأثیری ندارد و نمره اصلی لحاظ می شود
زمان استفاده در هر نوبت امتحانی (دی خرداد و شهریور) فقط در نوبت خرداد (برای دروس نهایی دوازدهم)
دروس قابل استفاده تمام دروس نظری (به جز دروس کارگاهی علمی و آزمایشگاهی با نمره قبولی 12) تمام دروس نظری (به جز دروس کارگاهی علمی و آزمایشگاهی با نمره قبولی 12)

این تفاوت ها نشان می دهند که تبصره بیشتر یک ابزار برای فارغ التحصیلی نهایی در پایه دوازدهم است در حالی که تک ماده کاربرد گسترده تری برای گذراندن دروس مردودی در طول دوران تحصیل دارد. دانش آموزان پایه دوازدهم که در امتحانات نهایی مردود می شوند برای دریافت دیپلم و شرکت در کنکور از تبصره استفاده می کنند در حالی که تک ماده برای گذر از یک درس خاص در هر پایه کاربرد دارد.

تاثیر تک ماده بر معدل

یکی از سؤالات رایج دانش آموزان و خانواده ها این است که آیا استفاده از قانون تک ماده تأثیری بر معدل کل دانش آموز دارد یا خیر. پاسخ صریح این است که استفاده از تک ماده به طور مستقیم نمره معدل کل دانش آموز را تغییر نمی دهد. نمره ای که دانش آموز در درس تک ماده شده کسب کرده جایگزین نمره قبلی او نمی شود و به طور جداگانه در کارنامه درج می گردد. به عبارت دیگر هدف تک ماده گذراندن درس و جلوگیری از مردودی است نه بهبود نمره آن درس در محاسبه معدل.

معدل کل دانش آموز با توجه به نمره های اولیه او در تمامی دروس محاسبه می شود و نمره تک ماده در این محاسبه تأثیری ندارد. بنابراین اگر دانش آموزی در درسی نمره پایینی کسب کند و سپس از تک ماده استفاده کند این نمره پایین همچنان در محاسبه معدل او لحاظ خواهد شد. این موضوع می تواند به طور غیرمستقیم بر معدل نهایی دانش آموز تأثیر منفی بگذارد زیرا نمره پایین آن درس معدل را کاهش می دهد. بنابراین در حالی که تک ماده به دانش آموز اجازه می دهد تا به تحصیلات خود ادامه دهد اما این موضوع به معنای بهبود سوابق تحصیلی او در زمینه معدل نیست و نمره اصلی در کارنامه باقی می ماند.

تاثیر تک ماده بر کنکور

استفاده از قانون تک ماده به طور مستقیم بر نمره نهایی کنکور سراسری تأثیری ندارد؛ به این معنی که هیچ امتیاز مثبت یا منفی مستقیمی به دلیل استفاده از آن در تراز کنکور اعمال نمی شود. با این حال تأثیر تک ماده بر کنکور می تواند به صورت غیرمستقیم و از طریق معدل سوابق تحصیلی دانش آموز باشد. از آنجایی که در سال های اخیر تأثیر معدل امتحان نهایی در کنکور سراسری افزایش یافته است نمرات پایین در دروس (حتی اگر با تک ماده پاس شده باشند) می توانند به طور قابل توجهی معدل کل دانش آموز را پایین بیاورند و این کاهش معدل در نهایت بر تراز کنکور و رتبه نهایی دانش آموز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وقتی دانش آموزی با استفاده از تک ماده فارغ التحصیل می شود نمره پایین درس مربوطه در کارنامه او باقی می ماند و در محاسبه معدل کل لحاظ می گردد. این در حالی است که اگر دانش آموز مجدداً در امتحان آن درس شرکت می کرد و نمره بالاتری کسب می نمود می توانست معدل خود را بهبود بخشیده و سوابق تحصیلی بهتری برای خود فراهم کند که در نتیجه تأثیر مثبتی بر تراز کنکور او داشت. بنابراین دانش آموزان پایه دوازدهم باید با دقت و مشورت با مشاوران تحصیلی تصمیم بگیرند که آیا استفاده از تک ماده برای آن ها گزینه مناسبی است یا بهتر است برای بهبود نمره و معدل مجدداً در امتحان شرکت کنند.

حد نصاب قبولی در هر درس

برای قبولی در هر درس در نظام آموزشی ایران حد نصاب نمره ای مشخص تعیین شده است که دانش آموزان باید آن را کسب کنند. این حد نصاب بسته به نوع رشته و ماهیت درس متفاوت است. به طور کلی برای قبولی در دروس نظری در رشته های مختلف (مانند ریاضی تجربی انسانی و معارف) کسب نمره 10 از 20 الزامی است. این نمره حداقل نمره ای است که نشان دهنده تسلط نسبی دانش آموز بر محتوای درس و کسب مهارت های لازم در آن زمینه است و به او اجازه می دهد تا درس را با موفقیت پشت سر بگذارد.

اما در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به خصوص در دروس کارگاهی علمی و آزمایشگاهی که جنبه عملی و مهارتی بیشتری دارند حد نصاب قبولی بالاتر است. برای این دسته از دروس کسب نمره 12 از 20 برای قبولی الزامی است. این تفاوت در حد نصاب به دلیل اهمیت بالای مهارت های عملی در این رشته هاست زیرا دانش آموزان باید توانایی های لازم برای ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل در رشته های تخصصی را داشته باشند. درک این حد نصاب ها برای دانش آموزان بسیار مهم است تا بدانند چه نمره ای را باید هدف قرار دهند و در صورت عدم کسب آن آیا می توانند از تسهیلاتی مانند تک ماده استفاده کنند یا خیر.

تک ماده برای دانش آموزان متوسطه اول

قانون تک ماده تنها مختص دانش آموزان دوره متوسطه دوم نیست و دانش آموزان مقاطع متوسطه اول شامل پایه های هفتم هشتم و نهم نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند. شرایط استفاده از تک ماده برای این دانش آموزان نیز مشابه دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. بدین معنا که اگر دانش آموز در یک درس نمره بالای 7 کسب کرده باشد و معدل سالانه او نیز بالاتر از 10 باشد می تواند از این قانون برای آن درس استفاده کند. این امکان به دانش آموزان متوسطه اول کمک می کند تا در صورت ضعف در تعداد محدودی از دروس بدون تکرار پایه به پایه بعدی صعود کنند.

تعداد دروسی که دانش آموزان متوسطه اول می توانند از تک ماده برای آن ها استفاده کنند حداکثر چهار درس در طول دوره متوسطه اول است. این قانون به منظور حمایت از دانش آموزان در مراحل اولیه تحصیل متوسطه و جلوگیری از دلسردی آن ها در صورت مواجهه با نمرات پایین طراحی شده است. با استفاده از این فرصت دانش آموزان می توانند با حفظ روحیه و تمرکز بر نقاط قوت خود مسیر آموزشی را ادامه دهند و در آینده برای دروس مشکل دار خود برنامه ریزی بهتری داشته باشند. این تسهیلات نشان دهنده رویکرد حمایتی نظام آموزشی در قبال دانش آموزان در تمامی مقاطع است.

تاثیر تک ماده بر قبولی در رشته های بدون کنکور

رشته های بدون کنکور در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معمولاً بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان و به طور خاص معدل کل دیپلم آن ها دانشجو می پذیرند. با توجه به اینکه استفاده از قانون تک ماده به طور مستقیم باعث افزایش نمره درس و در نتیجه افزایش معدل نمی شود بلکه تنها وضعیت قبولی درس را تضمین می کند تأثیر آن بر قبولی در رشته های بدون کنکور باید با دقت بررسی شود. اگر دانش آموزی با استفاده از تک ماده درسی را پاس کند نمره اصلی و پایین آن درس همچنان در محاسبه معدل کل او لحاظ خواهد شد.

بنابراین اگر معدل کل دانش آموز پس از اعمال نمرات پایین (حتی با احتساب قبولی تک ماده) به حداقل معدل مورد نیاز برای رشته های بدون کنکور مدنظر نرسد استفاده از تک ماده به تنهایی برای قبولی در این رشته ها کافی نخواهد بود. در چنین شرایطی دانش آموزانی که قصد ورود به رشته های بدون کنکور را دارند و معدل آن ها پایین تر از حد نصاب مورد قبول دانشگاه است باید از فرصت ترمیم معدل استفاده کنند. ترمیم معدل به دانش آموزان اجازه می دهد تا در امتحانات دروس خاصی که نمره پایینی در آن ها کسب کرده اند مجدداً شرکت کرده و با کسب نمره بالاتر معدل خود را بهبود بخشند و شانس قبولی در رشته های بدون کنکور را افزایش دهند.

سوالات متداول

آیا نمره تک ماده در کارنامه ثبت می شود؟

بله نمره درس تک ماده شده در کارنامه دانش آموز ثبت می شود. با این حال این نمره جایگزین نمره اصلی درس نمی شود و تنها وضعیت قبولی درس را نشان می دهد. در محاسبه معدل کل دانش آموز همان نمره اصلی و اولیه درس لحاظ می گردد.

آیا استفاده از تک ماده در سال های بعدی تحصیلی مشکلی ایجاد می کند؟

استفاده از تک ماده به طور مستقیم در سال های بعدی تحصیلی مشکلی ایجاد نمی کند و دانش آموز می تواند به پایه بالاتر صعود کند. اما نمره پایین آن درس در معدل کل دانش آموز تأثیرگذار است که ممکن است به طور غیرمستقیم بر سوابق تحصیلی و در نتیجه بر قبولی در کنکور یا رشته های با شرط معدل اثر بگذارد.

مهلت استفاده از قانون تک ماده چه زمانی است؟

دانش آموزان می توانند در نوبت های امتحانی مختلف شامل امتحانات خرداد ماه شهریور ماه و دی ماه برای استفاده از قانون تک ماده اقدام کنند. این مهلت ها پس از اعلام نتایج هر نوبت امتحانی و طبق تقویم آموزشی مدارس تعیین می شود.

تک ماده شامل چه نوع دروسی می شود؟

تک ماده شامل تمامی دروس نظری در مقاطع متوسطه اول و دوم می شود. اما دروس کارگاهی علمی و آزمایشگاهی در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش که نمره قبولی آن ها 12 است مشمول قانون تک ماده نمی شوند و دانش آموزان برای قبولی در این دروس باید نمره لازم را کسب کنند.

آیا می توان چند درس را همزمان تک ماده کرد؟

بله دانش آموزان می توانند برای چندین درس به صورت همزمان از قانون تک ماده استفاده کنند مشروط بر اینکه مجموع دروس تک ماده شده در طول دوره تحصیلی از حداکثر چهار درس تجاوز نکند. همچنین معمولاً در هر نوبت امتحانی امکان تک ماده کردن حداکثر دو درس وجود دارد.