برائت یعنی چه
برائت یعنی چه؟
شاید این روزها با اصطلاح “برائت” زیاد برخورد کرده باشید. ممکنه ازتون خواسته باشن که “برائت” از یه سایت یه نرم افزار یا یه شبکه اجتماعی رو اعلام کنید. اما “برائت” دقیقا یعنی چی؟ و چرا اینقدر مهمه؟
در دنیای دیجیتال “برائت” به معنای قطع ارتباط با یه وبسایت اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی است. این کار معمولا به دلیل وجود محتوای نامناسب یا نارضایتی از قوانین و سیاست های اون پلتفرم انجام می شه.
با اعلام “برائت” شما در واقع دارید مسئولیت هرگونه عمل خلاف قانون یا اخلاقی که توسط اون پلتفرم انجام می شه رو از خودتون سلب می کنید.
چرا باید برائت اعلام کنیم؟
شاید بپرسید که چرا باید “برائت” از یه سایت یا اپلیکیشن اعلام کنیم؟
حالا که شما به یه پلتفرم اعتماد کردین و ازش استفاده می کنین احتمالا اطلاعات شخصی و حتی اطلاعات مالی خودتون رو در اختیار اون قرار دادین. این اطلاعات می تونه شامل اطلاعات حساب بانکی آدرس شماره تلفن تصاویر شخصی ایمیل و … باشه.
حالا تصور کنید که اون پلتفرم بدون اجازه شما از اطلاعات شما سوء استفاده می کنه قوانین و سیاست هایش رو تغییر میده یا به دلیل تخلفات با مشکل مواجه می شه و اطلاعات شما به خطر می افته. در این صورت شما مسئول این اتفاقات نخواهید بود چون شما “برائت” از اون پلتفرم رو اعلام کردین و ارتباطتون رو باهاش قطع کردین.
چه زمانی باید برائت اعلام کنیم؟
به طور کلی بهتره که همیشه قبل از استفاده از یه پلتفرم قوانین و سیاست هایش رو به طور کامل مطالعه کنید. در صورت وجود هرگونه نگرانی یا نارضایتی از قوانین می تونید “برائت” خودتون رو از اون پلتفرم اعلام کنید.
چند مورد خاص که نیاز به اعلام برائت هست شامل موارد زیر میشه:
- وجود محتوای نامناسب مثل تبلیغات غیرقانونی محتوای قابل تفسیر به عنوان توهین تخریب یا هتاکی و اطلاعات غیرواقعی در پلتفرم مورد نظر.
- وجود قوانین و سیاست های مبهم یا غیرشفاف.
- تغییر قوانین و سیاست های پلتفرم بدون اطلاع قبلی به کاربران.
- وجود مشکلاتی در امنیت اطلاعات در پلتفرم مورد نظر.
- عدم وجود راه های مناسب برای رفع مشکلات و شکایت کاربران.
- مشاهده تخلفات حقوقی یا اخلاقی توسط پلتفرم مورد نظر.
چطور برائت اعلام کنیم؟
برای اعلام “برائت” از یه سایت یا اپلیکیشن روش های مختلفی وجود داره.
اولین روش و ساده ترین روش اینه که به طور صریح در صفحه تماس با ما سایت یا بخش تنظیمات اپلیکیشن عدم رضایت خودتون رو از قوانین و سیاست های اون پلتفرم اعلام کنید.
روش دوم استفاده از شبکه های اجتماعی برای اعلام برائت هست. می تونید با نوشتن یه پست در صفحه شخصی خودتون در شبکه های اجتماعی مثل توییتر فیسبوک تلگرام و … و اشتراک گذاری این پست با دوستان و فالوورهای خودتون “برائت” خودتون رو از اون پلتفرم اعلام کنید.
روش سوم استفاده از وبلاگ یا سایت شخصی برای نوشتن یه مقاله یا پست در مورد عدم رضایت از قوانین و سیاست های پلتفرم مورد نظر هست. همچنین می تونید با انتشار این مقاله یا پست در شبکه های اجتماعی “برائت” خودتون رو از اون پلتفرم اعلام کنید.
نکات مهم در اعلام برائت:
- عنوان برائت رو واضح و خوانا بنویسید.
- دلایل برائت رو به طور کامل و صریح بیان کنید.
- تاریخ و ساعت اعلام برائت رو ثبت کنید.
- اثبات برائت رو با استفاده از روش های مستند مثل عکس از پست ها نوشته ها یا اسکرین شات از صفحه تنظیمات صورت بدید.
- برائت رو از هرگونه مسئولیت در قبال عملکرد پلتفرم و اطلاعات شخصی شما سلب کنید.
برائت از شبکه های اجتماعی:
با رشد روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی و افزایش نگرانی ها در مورد امنیت اطلاعات و مسئولیت پذیری این پلتفرم ها “برائت” از شبکه های اجتماعی به یه موضوع مهم تبدیل شده.
در سال های اخیر برخی از کاربران به دلیل نگرانی از حریم خصوصی انتشار اطلاعات شخصی سوء استفاده از اطلاعات و وجود محتوای نامناسب در برخی از شبکه های اجتماعی “برائت” خودشون رو از این پلتفرم ها اعلام کرده اند.
جدول زیر برخی از دلایل رایج برای اعلام برائت از شبکه های اجتماعی رو نشون میده:
دلایل رایج برای اعلام برائت از شبکه های اجتماعی | توضیحات |
---|---|
نگرانی از حریم خصوصی | استفاده شبکه های اجتماعی از اطلاعات شخصی کاربران برای هدف های تجاری یا سیاسی بدون رضایت کاربر. |
انتشار اطلاعات شخصی | عدم امنیت شبکه های اجتماعی و خطر سرقت اطلاعات شخصی کاربران مثل نام کاربری رمز عبور اطلاعات تماس تصاویر و …. |
سوء استفاده از اطلاعات | استفاده شبکه های اجتماعی از اطلاعات شخصی کاربران برای تبلیغات هدفمند یا manipulation بدون رضایت کاربر. |
وجود محتوای نامناسب | وجود محتوای توهین آمیز خشونت آمیز یا مضر در برخی از شبکه های اجتماعی که میتونه به سلامتی روانی کاربران آسیب برسونه. |
برائت از سایت ها و اپلیکیشن ها:
“برائت” از سایت ها و اپلیکیشن ها نیز به همین منظور انجام می شه.
ممکنه شما به دلیل وجود مشکلاتی مثل نبود امنیت در پرداخت های آنلاین وجود باگ ها و خطاهای متعدد عدم پاسخگویی به مشکلات کاربران یا عدم شفافیت در قوانین و سیاست ها از یه سایت یا اپلیکیشن “برائت” اعلام کنید.
نتیجه گیری
اعلام “برائت” از یه سایت اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی یه راه خوب برای سلب مسئولیت از هرگونه عمل غیرقانونی یا اخلاقی است که توسط اون پلتفرم انجام می شه.
البته با اعلام “برائت” شما نیز از خدمات اون پلتفرم محروم می شید. بنابراین قبل از اعلام “برائت” با توجه به همه جنبه های موضوع فکر کنید و تصمیم درست رو بگیرید.
پرسش و پاسخ:
1. آیا اعلام “برائت” از یه سایت یا اپلیکیشن من رو از هرگونه مسئولیت سلب میکنه؟
بله اعلام “برائت” به طور صریح مسئولیت شما رو در قبال عملکرد پلتفرم و اطلاعات شخصی شما سلب میکنه.
2. آیا اعلام “برائت” از یه سایت یا اپلیکیشن میتونه من رو از هرگونه پیگرد قانونی نجات دهد؟
اعلام “برائت” به تنهایی شما رو از هرگونه پیگرد قانونی نجات نمی دهد. شما باید از طریق راه های قانونی و با مشورت با وکلا اقدامات لازم رو برای حفظ حقوق خود انجام دهید.
3. آیا “برائت” رو میتونم به صورت شفاها اعلام کنم؟
اعلام “برائت” به صورت شفاها نیز ممکنه مورد قبول قرار بگیره اما بهتره که برائت رو به صورت کتبی و با ثبت تاریخ و ساعت اعلام کنید.